BLOG U ŠKOLI

By ГО СПО Крушевац

 

Blog je zapravo neke vrste web-stranica u obliku osobnog dnevnika, grafički dopadljiv, u kojem autor objavljuje svoje tekstove, obično kratke, u obratnom hronološkom redu – najnoviji se nalaze na vrhu stranice. Svoje pisanje autor jednim klikom odmah može objaviti na Webu. Može dodavati fotografije, audio dokumente ili linkove na druge web-stranice, a sve to može i arhivirati. 
Čitatelji u blog dodaju svoje komentare. Pored osobnog izražavanja na webu i interaktivnosti, blogovi predstavljaju povratak razvijanju sposobnosti čitanja i pisanja. Potencijali koje blogovi imaju za proces učenja značajni su kako za učenike, tako i za učitelje. 
Free Image Hosting at www.ImageShack.us
 

1. Prednosti blogova za učenike

U današnje vreme učenici nerado čitaju i pišu u klasičnom obliku, ali zato vole surfati po internetu, međusobno komunicirati pomoću programa za trenutno slanje poruka (instant messengers) ili se dopisivati putem elektronske pošte. Pa zašto onda ne bi povezali to što rado čine s onim šta je za njih korisno i poučno, dakle s učenjem? Nova tehnologija koju predstavljaju blogovi upravo to omogućava, i to na jednostavan i lako dostupan način:
• Umesto da učenici internet koriste samo pasivno, počinju ga koristiti aktivno. Nisu samo posmatrači, nego komentatori i stvaraoci.
• Školski prostor zamene svojim ličnim prostorom, kojeg istovremeno interaktivno dele s drugima.
Time što obelodane svoj lični prostor na Webu, koji tako postaje dostupan drugima, razvijaju ne samo svoju spretnost pisanja i čitanja, nego i strategije samostalnog rada i učenja korišćenjem IKT-a, komunikacijske spretnosti, interesovanja, međukulturne komunikacijske veštine, sposobnost kritičkog mišljenja, sposobnost prihvatanja drugačijih mišljenja, kritike, savete i ujedno poštovati suprotna mišljenja, a što u celini vodi ka ličnom razvoju i sazrevanju. Upoznaju život i rad u drugim školama, domaćim i stranim. Ako se sve to odvija još i na stranom jeziku, dodatno i spontano nadograđuju svoje znanje.
• Blogovi učenicima omogućavaju spontano i slobodno izražavanje. Istovremeno se tokom pisanja uče biti i postajati odgovorni i selektivni.
• Budući da učenik mora redovito objavljivati svoje zabeleške, to od njega zahteva samodisciplinu.
• Blogovi su učenicima dodatna motivacija jer svojim linkovima pobuđuju nova interesovanja.
• Učenici si na blog mogu stvoriti svoj "digitalni portfelj" u kojem opažaju svoje napredovanje i dostignuća.

2. Prednosti blogova za učitelje

Učitelj pomoću blogova može realizovati različite ciljeve u procesu učenja. Ta prednost ne izvire iz samih blogova, nego iz nebrojenih mogućih načina njihovog korišćenja koji se učitelju nude usled velike fleksibilnosti tog alata:
Prednost blogova za učitelje iskazuje se na najmanje tri nivoa – pre svega za saradnju sa učenicima, a također i za saradnju sa drugim učiteljima u okviru stručnih aktiva, škole ili van nje, u projektima itd. te kao alat za stvaranje svojeg "digitalnog portfelja".
Blogove možemo uvoditi u proces učenja već na najnižem školskom stupnju, budući da je danas informatička pismenost prisutna već u ranoj dobi, nakon čega u skladu s višim stupnjevima obrazovanja povećavamo zahtevnost. Rana faza može korisno povezati digitalnu fotografiju i osnove uređivanja teksta, što kroz daljnje nivoe obrazovanja vodi do zahtevnijih oblika, kao što su npr. refleksije istraživačkog rada na višem stupnju obrazovanja.
Vrlo je važno da se blogovi mogu koristiti praktično u svim školskim predmetima. U engleskom jeziku blog može biti namenjen čitanju, pisanju, rešavanju zadaća, učestvovanju u projektima, međurazrednom i međunarodnom sudjelovanju itd. Učenici zorno uvide da engleski jezik nije više samo školski predmet, nego pre svega sredstvo za komunikaciju i sticanje znanja. Na matematičkom blogu učitelj na primer objavi zadaću, a sem toga i linkove za pomoć u njihovom rešavanju, a učenici ih rešavaju kao komentare koji su dostupni svima, dodaju još i svoje komentare, argumente za pojedina rešenja drugih itd.
Na blogu učitelj
• objavljuje učenicima zadaće, zaduženja, obavesti (i roditeljima) itd.
• motiviše učenika s dodatnim online zadacima (samoocenjujući testovi, više ili manje zahtevni zadaci, zadaci za dodatne bodove ili ocene, kvizovi itd.)
• vodi i usmerava rad, budući da učenici očekuju razgovor, a ne podučavanje
• sarađuje s dulje odsutnim učenicima
• ....

3. Načini korišćenja blogova u procesu učenja

U procesu učenja blog možemo koristiti kao:
• lični blog u kojem autor zapisuje svoje dnevne doživljaje i razmišljanja, komentariše i očekuje komentare drugih, objavljuje slike, linkove i druge materijale itd.
• učiteljev blog u kojem učitelj objavljuje savete i zadaće, razgovara s učenicima o problemima, potiče razvoj specifičnih sposobnosti i veština učenika kao što su pisanje, čitanje, zaključivanje, analiziranje itd.
• učenikov blog gde učenik objavljuje rešene zadaće i zadatke, komentare na događaje, razmišljanja o nastavi i gradivu itd.
• razredni blog koji predstavlja mesto za virtuelne susrete i razgovore između učenika, učitelja, za učestvovanje i saradnju u projektima, virtuelnu oglasnu ploču itd. 
• ...

 

4. Mogućnosti korišćenja blogova u procesu učenja

Korišćenje blogova u procesu učenja zavisi od ciljeva, ali i kreativnosti i mašti. Navodimo nekoliko primera:
• blog školske ekskurzije  
• blog škole u prirodi
• blog kao školski ili razredni časopis
• blog kreativnog pisanja
• blog najboljih školskih uradaka (eseji, pesme, crteži, fotografije, šale, itd.)
• tematski blog (u odnosu na plan i program, aktualna zbivanja, zanimanja učenika itd.) 
• istraživački blog
• blog projekta 
• blog u kojem pozvani stručnjak sarađuje sa učenicima
• blog u kojeg učitelj pozove stručnjaka čiji identitet učenici treba da otkriju tokom komunikacije s njim (preko bloga)
• predstavljanje rada i zbivanja u razredu (roditeljima na razrednom sastanku, vodstvu škole, drugim učiteljima i učenicima i sl.)
• …
evo nekoliko primera:
http://sarajevskopravo.blogger.ba/
http://fizikamssha.blogger.ba/
http://feuntz.blogger.ba/
http://fizikazatrecijedan.blogger.ba/arhiva/2008/10/31/1869552
http://farmaceutize.blogger.ba/
http://matematika1.blogger.ba/
http://blogoye.org/stefanpantic/
http://ekskurzija.blogger.ba/

izvor: www.ecdlcentar.com/

 

By ГО СПО Крушевац
 

POJAM I DEFINICIJA BLOGA

By ГО СПО Крушевац

Web log, weblog ili blog je Web aplikacija koja prikazuje na Web strani periodične unose, obeležene datumom i vremenom objavljivanja. To je hijerarhija teksta, slika, multimedije i podataka, složenih hronološki, koji se mogu videti u Web čitaču. Takva Web strana najčešće liči na dnevnik.

Drugim rečima, blog je Web strana koja sadrži kratak izvod, komade informacija, koje se zovu unosi. Oni su u formi analiza, kritika, stavova, iskustava, emocija i pogleda, koje pojedinac želi da podeli sa drugima. Aranžirani su po obrnutom hronološkom redosledu – najnoviji su prvi na strani. Svaki unos je jedinstveno obeležen sidrom i linkom, tako da može biti preporučen drugima - linkovan. Značaj bloga se ogleda u sledećem: pojedinac može sam kodirati skript koji će koristiti za svoj blog, ili koristiti već postojeći i izmeniti ga prema svojim potrebama. Međutim, prava vrednost bloga je u tome, što je moguće jednostavno kreirati i voditi blog koristeći postojeće servise, a bez ikakvog tehničkog znanja. 

Sadržaj bloga može biti različit, od jednostavnih lista hiperlinkova, kratkih članaka sa komentarima i ocenama, pa sve do obimnih tekstova. Osim običnog teksta i hiperlinkova, podržani su i drugi formati, pre svega grafički, audio i video. Primarni (a ponekad i jedini) format najčešće jeste tekst, ali postoje i blogovi čiji su primarni dokumenti slika (fotoblogovi), audio zapisi (audioblog) ili videozapisi (videoblog - vlog). Rastuća zastupljenost širokopojasnog Interneta je ovakvo objavljivanje znantno olakšala. Softveri su takođe prilagođeni i pružaju lakše objavljivanje specifičnih blogova. 

Da li je blog dnevnik na Webu ili dnevnik Weba? Na engleskom jeziku Web log može da se prevede na oba navedena načina, a pritom su oba tačna. Može se reći da su u početku blogovi uglavnom i bili ovo drugo – dnevnici Weba. Nastali su tako što surfer obilazeći Web strane najzanimljivije linkove objavi u svom javnom dnevniku na Webu, tako da oni koji imaju ista interesovanja ne moraju da sami pretražuju Web u potrazi za kvalitetnim sadržajem. Uglavom se sakupljaju linkovi o nekoj konkretnoj temi. Dešavalo se da bloger ponekad napiše i neki tekst koji nije povezan ni sa kakvim Web sadržajem koji je do tada preporučio. Tako je dnevnik Weba dobio novu dimenziju i svrhu i postao popularniji.